nowosci

Archiwum Biżuterii

Bransoleta złota - emalia kobaltowa i motywy floralne - II połowa XIX w.

Bransoleta złota - emalia kobaltowa i motywy floralne - II połowa XIX w.

sprzedany.png

BRANSOLETA ZŁOTA - EMALIA KOBALTOWA I ORNAMENTY FLORALNE W MOTYWIE WĘZŁA

II POŁOWA XIX W.

 

Na styl biżuterii II połowy XIX w. szczególny wpływ miały rozwijające się nauki przyrodnicze, jak i archeologiczne wykopaliska. Około 1850 r. pojawiają się nowe motywy dekoracyjne – wraz z realizmem  i naturalizmem pojawiają się wyroby wiernie odzwierciedlające otaczającą nas rzeczywistość, ale i obiekty nawiązujące do stylów historycznych.   

Motywy roślinne i zwierzęce, wiernie odtworzone ptaki, węże, owady , gałązki z liśćmi, kwiaty i pąki, wici latorośli i bluszczu  - królują po Londyńskiej Wystawie Swiatowej w 1851 r. i pozostają modne praktycznie do końca XIX w.

 

Zaś od lat 50-tych XIX w. szczególnie modną ozdobą staje się węzłowata brosza - występująca samodzielnie bądź stanowiąca element dekoracyjny bransolet czy naszyjników. Tworzył nią węzeł z cyzelowanych, połączonych wewnętrznie pierścieni, które przypominały precla – obwarzanka, dekorowanych emalią lub kolorowymi kamieniami czy szkłami. Zwany także węzłem miłości - węzłem zakochanych. Szczególnie popularny w Austrii i południowych Niemczech.

Modne stają się wówczas także motywy przedmiotowe (realizm przedmiotowy)  - paski, klamerki, guziki, wstążki,  mankiety, sprzączki,  frędzle w różnych konfiguracjach.

 

W okresie realizmu/naturalizmu  stylizacja motywów roślinnych bądź przedmiotowych   ograniczona była do minimum, i to  kunszt złotnika  miał wiernie oddawać otaczającą nas rzeczywistość. W nurcie tym również symbolika roślin odgrywała pewną rolę – pnącza winorośli to wierność, róża – miłość.

Wierne przedstawienie  lisci, kwiatów, owoców, węży, klamerek, sprzączek było więc nie lada wyzwaniem dla złotników w tamtych czasach. Używano złota  o różnej barwie, stosowano cyzelowanie, wielobarwną emalię – często na giloszowanym podłożu.

 

Motywy te, zarówno w formie, jak i symbolice, prezentuje ta unikalna bransoleta, w dość okazałej formie.

 

Bransoleta, w formie dwudzielnej obręczy,  wykonana w złocie próby 0,585.

Czas powstania/pochodzenie - II połowa XIX w., historyzm w odmianie realizmu naturalistycznego i przedmiotowego.

Prawdopodobnie Austro-Węgry.

 

Zdobienie/technika - emalia kobaltowa kładziona na gorąco, ornamentyka floralna - motyw winorośli na emalii, kwiatów, gałązek i liści  w dekoracji węzła i przednich części obręczy.

Winorośl prezentuje bogactwo znaczeń symbolicznych; już w antyku była symbolem bogactwa, rośliną świętą, a napój z niej otrzymywany - to napój bogów:-) Zaś w sztuce chrześcijańskiej wiąże się z ideą nieśmiertelności i zmartwychwstania, życia wiecznego.

W XIX w. symbolice roślinnej pnącza winorośli oznaczały przede wszystkim wierność.

 

Złoto dęte, grawerunek.

 

Masa bransolety - 27.280 grama.

Wymiary - front węzeł - 4 cm długości x 3 cm szerokości, obręcz po obwodzie od 1,4 cm do 0,75 cm.

Owal mierzony po wewnętrznej - 5,75 cm x 4,7 cm, obwód mierzony wewnątrz - około 16,5 - 17 cm.

Stan zachowania - bardzo dobry, oryginalny z epoki, całość konstrukcji w wyśmienitym stanie, bez uszkodzeń czy wgnieceń, sprawny zameczek, jedynie kobaltowa emalia z nieznacznymi ubytkami.

 

Bransoleta, wpisując się w nurt XIX w. biżuterii historycznej,  prezentuje nie tylko oryginalną kompozycję  reprezentatywnych dla epoki form - węzła miłości, który łączy kobaltowa klamra zdobiona motywem winorośli, a całość tę, w konstrukcji na sztyfcie, spina gładka sprzączka, ale i, obok kunsztu złotniczego, wyraża ponadczasową symbolikę i znaczenia zupełnie obce i nie występujące we wspołcześnie produkowanej biżuterii.

 

Zakup z  certyfikatem biegłego rzeczoznawcy jubilerskiego/eksperta diamentów i kamieni szlachetnych.

 

Sposoby płatności | Koszty wysyłki | Zwroty