Archiwum Biżuterii
DEMI - PARURE: KOLCZYKI I BROSZOWISIOR Z ROZETAMI DIAMENTOWYMI
WIEDEŃ, LATA 1870-TE,
RARE
Ten komplet biżuterii, pochodzący z II połowy XIX w., na który składają się kolczyki i broszowisior, został wykonany w Wiedniu w latach 1870-tych, w złocie próby 0,585, dukatowanym, matowionym.
Wpisuje się on w nurt historyzmu ostatniej ćwiartki XIX w., inspiracją zaś był klasycyzujący empire początków XIX w., gdzie dominowała ornamentyka klasyczna - ład, harmonia, prosta kompozycja i dukatowe złoto jako nawiązanie do antykizującego złotnictwa.
I to wszystko mamy w tej demi-parure - motyw lilii przewiązującej wstęgę w prostym, acz wyrafinowanym zdobieniu - lilia dwupłatkowa - symbol skromności, rzadko występująca.
Lilia to jeden z najbardziej wieloznacznych kwiatowych symboli. W chrześcijaństwie jest atrybutem Matki Boskiej, ale w innych kulturach była uosabiana z boginiami miłości, zwłaszcza miłości cielesnej, a także z płodnością. W Starożytnej Grecji była atrybutem bogiń Artemidy, Hery i Afrodyty. Grecy wierzyli, że powstała ona z mleka Hery. Z płodnością łączono lilię również w Egipcie i innych krajach Bliskiego Wschodu. Stanowiła tam popularny motyw dekoracyjny. Lilia to również jeden z najważniejszych elementów symboliki chrześcijańskiej, pojawia się w scenie zwiastowania, w rękach Archanioła Gabriela. Jest utożsamiana z Matką Boską, a więc z niewinnością, czystością, dziewictwem i wszelkimi cnotami. Lilia jest również symbolem kościoła jako takiego. Pojawia się bardzo często w ikonografii w rękach świętych i męczenników jako oznaka ich czystości i niewinności. Bardzo ciekawe przedstawienie lilii w sztuce widzimy na obrazie Memlinga Sąd Ostateczny. Jej kielich występuje tam jako odważnik na wadze grzechów ludzkich.
Komplet zdobiony jest naturalnymi diamentami w szlifach historycznych -
rozet brabanckich na formach trojkątnych i owali - o wymiarach: 4,0 mm w broszowisiorze oraz 2,5 mm i masie łącznej - 0,38 ct.
Biel I-J, czystość SI. , oprawne w cargi, osadzone w szatonowych oprawach z pięknym - niestety, niewidocznym na zdjęciach - diamentowym blaskiem, który doskonale podkreśla spatynowane złoto.
Obok wspaniałego kusztu i piękna całości szczególną uwagę zwraca także ocechowanie parury - punce probiercze, literówka Wiednia A i inicjały dwóch mistrzów złotniczych znajdują się na każdym elemencie kompletu, który może stanowić odrębny "rozbieralny" element -
w czterech miejscach na broszy - włącznie z elementem dekoracyjnym frontu ( u nasady wstęgi ) oraz w sześciu tych samych miejscach obydwu kolczyków - także w elemencie dekoracyjnym wstęgi. Świadczą one nie tylko o doskonałości probierczego systemu ówczesnej monarchii, ale i o unikatowości kompletu.
Masa łączna kompletu: 21.800 grama, wymiary - kolczyki: długość 5 cm, szerokość - 1,85 cm.
Broszowisior - 5,7 cm długości x 3,5 cm szerokości. Etui nie jest przedmiotem sprzedaży. (nie jest to etui od tego kompletu).
Stan zachowania - bardzo dobry, oryginalny z epoki, piękna patyna na dukatowym złocie, to ten rodzaj szlachetnej patyny, która świadczy o starości biżuterii, o jej losach, wielowiekowej historii, i tworzy ten szczególny urok biżuterii antykwarycznej, jej niewątpliwą duszę.
XIX w. parury należą do rzadkości, zaś w takiej stylistyce jak ta, rzadko występują; to nie tylko majstersztyk dawnego złotnictwa, ponadczasowa uroda i wdzięk dawnej biżuterii, klasa i wyrafinowanie, ale i ponad stuletnia historia, dusza - i magia, jaką tylko taka biżuteria mieć potrafi.
Zaś fakt zachowania się całego kompletu w tak pięknym stanie - w dzisiejszych czasach przeróbek, noworóbek, kompilacji i cięć - zasługuje na szczególne podkreślenie.
Ten egzemplarz historyczny, klasy muzealnej, z nieodpartym klimatem starego XIX w. Wiednia, dedykuję koneserkom XIX w. biżuterii.
Dodam - komplet jest zdecydowanie piękniejszy niż na zdjęciach.
Zakup z certyfikatem biegłego rzeczoznawcy jubilerskiego/gemmologa/eksperta diamentów i kamieni szlachetnych.
Estymacje samych kolczyków w tym stylu: tutaj