Archiwum Biżuterii
BRANSOLETA ZŁOTA Z WYSOKIEJ JAKOŚCI NIETRAKTOWANYM SZMARAGDEM
I DIAMENTAMI - WIEDEŃ XIX/XX W.
Ponadczasowa klasyka i wyjątkowej urody szmaragdowo-diamentowa karmazycja - bransoleta wykonana w złocie pr. 0,580 /pr. 4/. oraz srebrze - oprawy diamentów.
Czas powstania/pochodzenie - XIX/XX w., Wiedeń.
Ocechowanie - urzędowe historyczne punce probiercze austro-węgierskie stosowane w okresie 1872-1922, na złoto pr. 4, Urząd Probierczy w Wiedniu. Cecha złotnika - ST.
Zdobienie - ręczna konstrukcja, srebrno-złota, w formie dwudzielnej obręczy, w którą wpisano karmazycję ze szmaragdem o wyjątkowej urodzie, jakości i nasyceniu barwy - szmaragd naturalny nietraktowany/niepoprawiany.
Szlif fasetowy, zielona, intensywna barwa, bardzo dobra czystość i stan zachowania.
Wymiary - 8,85 mm x 7,17 mm x H 5,40 mm, masa ok. 1,80 ct.
Urodę i klasę całości dopełniają diamenty w szlifach brylantowych starych - kamienie w karmazycji o masie ok. 1,50 ct / 10 diamentów/.
Barwa/czystość - G-I/VS2-P1.
Pozostałe diamenty w obręczy - szlify brylantowe stare i rozetowe, masa ok. 0,50 ct.,/14 kamieni/.
Barwa/czystość - G-I/SI-P1.
Masa bransolety - 18,63 g.
Wymiary - karmazycja 1,6 cm x 1,3 cm, obręcz od 0,8 cm szer. do 3,5 mm.
Owal obręczy mierzony wewnątrz - 5,6 cm x 4,7 cm. Na średni, jak i szczuplejszy nadgarstek.
Stan zachowania - bardzo dobry, oryginalny z epoki.
_________________________________
Kamienie naturalne nietraktowane - to kamienie bez żadnych śladów poprawiania/modyfikowania barwy, czystości, przezroczystości, czyli bez śladów traktowania.
Kamienie poprawiane/traktowane/modyfikowane to kamienie naturalne oczywiście - w których za pomocą manipulacji - tj. najczęściej wygrzewania lub nasycania dyfuzyjnego w przypadku szafirów, wypełniania szczelin/impregnowania, olejowania w przypadku szmaragdów, wreszcie napromieniowania /np. diamenty czy topazy/ zmienia się, czyli poprawia parametry tych kamieni, tj. barwę, czystość, przezroczystość. Inne metody modyfikacji - powlekanie, barwienie, wybielanie.
W przypadku rubinów częste jest wygrzewanie w boraksie czy wypełnianie szkłem ołowiowym.
Tak powszechne niebieskie topazy - naturalne oczywiście - oferowane jako piękne kamienie - zawsze naświetlane z bezbarwnych, z brunatnych tanzanitów czy szafirów - mamy kobaltowo-niebieskie "okazy" czy jedna z prymitywniejszych metod powlekania tworzy nam topaz mystic (!). A kompozyty/sklejki żywiczno-szmaragdowe tworzą piękne szmaragdy, naturalne oczywiście!
Ponad 95 proc. rubinów, szafirów i szmaragdów i pozostałych kolorowych kamieni przed wprowadzeniem do obrotu jubilerskiego, poddawana jest więc najpierw upiększaniu barwy i czystości. Proceder dawny i powszechny, szczególnie w biżuterii z II połowy XX w. i współczesnej, unowocześniane są tylko metody traktowania/poprawiania. Jak więc cenić piękno prawdziwe z natury ???
Obecnie szmaragdy należą do najczęściej poprawianych kamieni szlachetnych - 99% oferowanych dziś na rynku kamieni naturalnych ma poprawianą barwę i czystość poprzez zastosowanie barwnych substancji impregnacyjnych, tj. wypełnianie otwartych inkluzji, naturalnych szczelin, peknięć czy śladów łupliwości i rys substancjami o zbliżonym do szmaragdu współczynnku załamania światła. /oleje, żywice, woski - najczęściej obecnie stosowana żywica epoksydowa Opticon/.