nowosci

Komplety biżuterii

Komplet biżuterii w srebrze - emalia, filigran i kwarcowe tygrysie oko, lata 50. XX w.

Komplet biżuterii w srebrze - emalia, filigran i kwarcowe tygrysie oko, lata 50. XX w.

Cena:
Cena:
Cena: 6 500,00 zł

KOMPLET BIŻUTERII SREBRNEJ -  NASZYJNIK, BRANSOLETA, BROSZA, KLIPSY I PIERŚCIONEK

  LATA 50. XX W. 

 

Komplet biżuterii wykonany w srebrze próby 0,800.

 

Czas powstania/pochodzenie - każdy z elementów kompletu posiada cechy celne - punce wwozowe Austrii /na importy/, z okresu 1922-1954, na srebro pr. 0,800. /pr. 4/.

Wykonanie - początek lat 50. XX w. - Chiny.

 

Zdobienie/technika - emalia komórkowa wielobarwna, kwarcowe tygrysie oko w szlifie kaboszona, filigran, granulacja, bajorek.

 

Biżuteria tego typu była niezwykle modna i popularna w latach 50-60. XX w. nie tylko w Polsce, jednak do dzisiejszych czasów zachowały się głównie pojedyncze  egzemplarze różnych wyrobów  - szczególnie bransolety, zaś pełen garnitur biżuteryjny, na który składa się: naszyjnik /najrzadziej występujący/, klipsy, brosza, pierścień i bransoleta, jest niezwykle trudny do pozyskania, zwłaszcza w tak doskonałym stanie zachowania jak ten.

 

I mam tu na myśli nie tylko filigranową konstrukcję  wszystkich egzemplarzy, ale szczególnie piękny stan emalii i kamieni, jak i fakt, iż  jest to komplet z początkowego okresu popularności chińskich filigranów, kiedy to made in China jeszcze zachwycała. 

Praktycznie poza jednym (!) kobaltowym listkiem w pierścionku, gdzie jest ubytek emalii, reszta elementów kompletu jest w stanie doskonalym i prawdopodobnie nie była używana.

 

Masa kompletu - 145,700 grama.

Naszyjnik - 60,620 gr., bransoleta 50,910 gr., brosza - 12,150 gr., klipsy - 15,040 gr., pierścionek - 6,980 gr.

Wymiary - naszyjnik  - długość 44 cm, element centralny - 3,3 cm x 2,5 cm, pozostałe - 3 cm x 2,4 cm, 2,2 cm x 2,7 cm.

- pierścionek - 2 cm długości x 1,7 cm szerokości, rozmiar regulowany.

- klipsy - 2,5 cm długości x 2 cm szerokości.

- brosza - 3,5 cm x 2,5 cm.

- bransoleta - długość użytkowa 18 cm, szerokość 2,3 cm.

 

Stan zachowania - bardzo dobry, oryginalny, patyna.

 

Miłośniczkom starych sreber dedykuję szczególnie - te filigrany w pełnym komplecie i tak pięknym stanie zachowania nie występują.

 

Sposoby płatności | Koszty wysyłki | Zwroty

____________________________________________________________________________________________

Emalia jest jedną z najstarszych technik zdobienia biżuterii. Pierwsze przedmioty z zastosowaniem zdobień w emalii pochodzą z Egiptu z ok. II wieku p.n.e. W XVI wieku dekorowano nią insygnia władzy i często biżuterię. Największy rozkwit i sławę zdobyła na przełomie XIX i XX wieku dzięki takim sławom jubilerskim jak  Fabergé, Laliqué i Tiffany.

Emalia jest techniką zdobienia przy pomocy kolorowych, szklistych powłok pokrywających całe lub wybrane fragmenty przedmiotu. Składa się głównie ze sproszkowanego kwarcu (szkło), tlenków różnych metali (nadających jej odpowiedni kolor) i wody.
Emalia jest więc szkłem (dokładnie szkliwem barwionym tlenkami metali), o temperaturze topnienia ok. 750-850°C, nadaje się do zdobienia prawie wszystkich metali i ich stopów, które w wyżej wspomnianej temperaturze się nie topią.
Emalia jest delikatna, krucha i łamliwa.
Mieszaninę tę nakłada się w specjalnie w tym celu wykonane pola lub komórki w metalu (emalia komórkowa), które czasem są reliefami (emalia reliefowa), a następnie wypala się w piecu. W tej technice bardzo istotne jest, aby metal, z którego wykonany jest podkład pod emalię miał wyższą niż ona temperaturę topnienia.
Po wypaleniu,  emalię studzi się powoli, a następnie szlifuje się i poleruje jej powierzchnię.

Emalia guilloché była popularną techniką w XIX i na początku XX wieku, niezwykłe efekty osiągał przy jej pomocy Carl Faberge. Polega ona na nakładaniu przejrzystej warstwy emalii na metalową powierzchnię, która została uprzednio ozdobiona misternym wzorem. Precjoza wykonane przy użyciu emalii na giloszowanym podłożu pozwalały na uzyskanie bardzo bogatego w barwy malunku, kolory mogły się przenikać, dzięki czemu osiągały wspaniały rezultat końcowy, dający piękny efekt mory /prążki moiré/. Stan zachowania emalii w biżuterii, która przetrwała do dziś, świadczy o jej wysokiej jakości i odpowiednim sposobie przechowywania obiektu.

W przypadku emalii komórkowej - komórki są wykonywane z filigranu lub cienkich blaszek, w poszczególne pola wlewa się na ogół emalie w różnych kolorach - jak w tym właśnie komplecie.