nowosci

Archiwum Biżuterii

XVIII w. Francja - barokowy komplet biżuterii w oryginalnym etui: kolczyki, bransoleta i brosza - granaty, emalia biała i zielona

XVIII w. Francja - barokowy komplet biżuterii w oryginalnym etui: kolczyki, bransoleta i brosza - granaty, emalia biała i zielona

sprzedany.png

KOMPLET BIŻUTERII BAROKOWEJ,  FRANCJA 1775-1780 R.

BRANSOLETA, BROSZA I KOLCZYKI W ZŁOCIE Z GRANATAMI,

EMALIĄ BIAŁĄ I ZIELONĄ

 

Parura to rodzaj kompletu biżuterii, tzw. garnitur biżuteryjny. Słowo parure pochodzi z języka francuskiego i oznacza "ozdobę, zestaw, komplet", co rzeczywiście oddaje istotę tych wyrobów jubilerskich.

Pierwsza parura powstała w XVII w. na dworze króla Ludwika XIV. Grand parure - duży garnitur - mógł mieć w zestawie: naszyjnik, tiarę, diadem, pierścień, kolczyki, pary bransoletek (mogły się ze sobą łączyć i tworzyć „obróżkę”), broszę, grzebień, a nawet zapięcia pasów czy guziki. Najsłynniejszą parurą w historii jest ta podarowana przez Napoleona żonie Józefinie, podobną otrzymała później jego druga żona Maria Ludwika.

 

Zarezerwowane niegdyś wyłącznie dla rodzin królewskich i klasy wyższej, definiowały siłę, władzę polityczną i dobrobyt finansowy. Dziś na rynku antykwarycznym zachowane w całości parury w oryginalnych etui, które zawsze podnosi ich wartość, są dużą rzadkością.

Jak ta XVIII w. Francja w oryginalnym etui, składająca się z bransolety, broszy i kolczyków.

 

Czas powstania/ocechowanie - ostatnia ćwierć XVIII wieku, schyłek epoki baroku.

Komplet nosi historyczne urzędowe punce probiercze Francji z okresu 1775 - 1780 r. na złoto pr. 0,750 bite na kolczykach u nasady zapięć, szpilce broszy oraz dwukrotnie na obręczy bransolety wewnątrz i na zapięciu - 'języczku".

 

Zdobienie - granaty naturalne -  piropy doskonałej jakości o intensywnym ciemnoczerwonym wybarwieniu, emalia na giloszu  - zielona i biała. 

Technika - złoto dęte, repousse, cyzelowanie.

Bransoleta w charakterystycznej dla starej Francji formie trójdzielnej obręczy i podwójnym - regulowanym zapięciem.

Ornamentyka - rocaille, motyw fleur de lys w zielonej emalii.

 

Masa kompletu - 33,390 grama.

Wymiary - kolczyki 3,4 cm długości x 1,6 cm szerokości max., brosza - 5,6 cm x 3,5 cm, bransoleta - front - 3,4 cm szerokości na poziomie kamieni, obręcz tylna - 6,5 mm.

Owal mierzony po wewnętrznej przy całkowitym zamknięciu na double click - 5,7 cm x 4,6 cm. Na średni  i szczuplejszy nadgarstek.

 

Stan zachowania  - zważywszy na technikę wykonania i zdobienie, próbę złota jak i okres powstania - wyśmienity, bardzo rzadko spotykany w tego typu biżuterii - i co podkreślam szczególnie  - w całości oryginalny, bez przeróbek, elementów wtórnych.

Bransoleta - brak zastrzeżeń, emalia, konstrukcja i kamienie w stanie praktycznie doskonałym.

Kolczyki - oryginalne zapięcia, emalia i konstrukcja bez zastrzeżeń, na jednym z granatów minimalne,  widoczne pod lupą x 10 przytarcie na fasecie kamienia.

Brosza - na odwrociu nieznaczne, bardzo słabo widoczne wgniecenie przy krawędzi, ślady starej reparatury przy zapięciu - haczyku /oryginalnym/.  Dwa około 1 mm i 2 mm ubytki w emalii przy bocznych zdobieniach broszy.

Oryginalne, w bardzo dobrym stanie etui, o wymiarach - 20,5 cm x 8  cm x 10 cm. Skóra, aksamit i jedwab.

 

Walor klasy muzealnej, najwyższej miary dawnego złotnictwa, gdzie wartość artystyczna, kunszt pracy jubilerskiej, kamienie i stan zachowania, jak i proweniencja,  tworzą wraz z duszą i historią magię i ponadczasowy urok dawnej biżuterii, trwałość i nieprzemijające piękno sztuki jubilerskiej.