Archiwum Biżuterii
PIERŚCIONEK Z RUBINEM NIETRAKTOWANYM I DIAMENTAMI STAREGO SZLIFU 0,50 CT,
AUSTRO-WĘGRY, POCZ. XX W. - ŚLICZNA MARKIZA
Pierścionek w formie klasycznej karmazycji - z urokiem dawnej formy, kunsztem pracy złotniczej, a przede wszystkim pięknem rubinu - nietraktowanego/niepoprawianego.
Złoto pr. 0,580 /dawna pr. 4/ i srebro pr. 0,900 - oprawa diamentów.
Czas powstania/pochodzenie - pocz. XX w., urzędowe historyczne punce probiercze dawne austro-węgierskie stosowane w latach 1872-1937, z cechą miejską Budapesztu.
Zdobienie - konstrukcja złoto-srebrna, ręczna, dekorowana rubinem o atrakcyjnej, intensywnej i rzadko spotykanej w naturze barwie; kamień przezroczysty z cechami diagnostycznymi charakterystycznymi dla rubinów nietraktowanych/niepoprawianych.
Szlif fasetowy, wymiary - 5,20 mm - 4,30 mm.
Diamenty w szlifach starych brylantowych o masie łącznej 0,50 ct. /10 kamieni/.
Barwa/czystość - G-H/SI-P.
Masa pierścionka - 2,51 g.
Wymiary - korona 1,2 cm x 1 cm, rozmiar jubilerski - 15.
Stan zachowania - bardzo dobry, oryginalny z epoki. Rubin posiada z racji wieku delikatne przytarcia na krawędziach niektórych faset widoczne pod lupą x 10.
___________________________________
Kamienie poprawiane/traktowane/modyfikowane to kamienie naturalne oczywiście - w których za pomocą manipulacji - tj. najczęściej wygrzewania lub nasycania dyfuzyjnego w przypadku szafirów, wypełniania szczelin/impregnowania, olejowania w przypadku szmaragdów, wreszcie napromieniowania /np. diamenty czy topazy/ zmienia się, czyli poprawia parametry tych kamieni, tj. barwę, czystość, przezroczystość. Inne metody modyfikacji - powlekanie, barwienie, wybielanie.
W przypadku rubinów częste jest wygrzewanie w boraksie czy wypełnianie szkłem ołowiowym.
Tak powszechne niebieskie topazy - naturalne oczywiście - oferowane jako piękne kamienie - zawsze naświetlane z bezbarwnych, z brunatnych tanzanitów czy szafirów - mamy kobaltowo-niebieskie "okazy" czy jedna z prymitywniejszych metod powlekania tworzy nam topaz mystic (!). A kompozyty/sklejki żywiczno-szmaragdowe tworzą piękne szmaragdy, naturalne oczywiście!
Ponad 95 proc. rubinów, szafirów i szmaragdów i pozostałych kolorowych kamieni przed wprowadzeniem do obrotu jubilerskiego, poddawana jest więc najpierw upiększaniu barwy i czystości. Proceder dawny i powszechny, szczególnie w biżuterii z II połowy XX w. i współczesnej, unowocześniane są tylko metody traktowania/poprawiania. Jak więc cenić piękno prawdziwe z natury ???