Piękno rzeczy śmiertelnych mija,
lecz nie piękno sztuki.
Leonardo da Vinci
Z miłości do piękna zrodziła się moja pasja do dawnej biżuterii. Dobre wzory czerpane z malarstwa i rzemiosła kształtowały mój gust, ale i ukształtowały moją przyszłość. Wówczas to narodziła się pasja kolekcjonowania wyjątkowych staroci. Miłość do antyków to szczególny sposób pielęgnowania przeszłości, obecnej nie tylko w samych przedmiotach czy ich historiach, lecz także w dziejach ich właścicieli. Myślę, iż mogą to Państwo potwierdzić odwiedzając mój salon rzeczy dawnej.
Jubilerstwo, to jedna z dziedzin rzemiosła artystycznego, której wytworem są małe, ale jakże wdzięczne dzieła sztuki. Biżuteria od wieków przyjmowała różne formy i kształty, zgodnie z ogólnie obowiązującymi stylami ubioru, rzemiosła artystycznego czy malarstwa. Jednak najważniejsze zawsze były ścisłe związki z modą damską i męską. Każda z epok nadawała jej oryginalne cechy, niepowtarzalne kształty, wprowadzając nowe rozwiązania formalne.
Komplet biżuterii barokowej, brosza i kolczyki, diamenty i rubiny, ok. 1750.(Kolekcja Galerii).
Biżuteria dawna to dzieła sztuki, dla których nie ma określonego czasu trwania. Są nieprzemijające i nieśmiertelne. Wartość ich wzrasta z upływem lat, z upływem zaś wieków staje się bezcenna, łącząc człowieka lat minionych z człowiekiem współczesnym.
To nie tylko drogocenne kamienie szlachetne i kruszce wykorzystane do jej stworzenia. Jest unikatowa, gdyż każdy przedmiot jest niepowtarzalny i wykonany ręcznie z wykorzystaniem różnorodnych technik jubilerskich. Oryginalne projekty opracowywane były z najwyższą jakością i precyzją wykonania. Powstawała często w pracowniach jubilerskich z wieloletnią tradycją. Biżuteria ta łączy w sobie ponadczasowy urok i najwyższą wartość artystyczną z niezwykłym kunsztem wykonania. Niektóre z obiektów mają też swoje niezwykłe historie, co buduje ich dodatkową wartość. I tu często na cenę biżuterii wpływ ma właśnie proweniencja, a nie koszt kamieni czy kruszców. Dawne precjoza od zawsze towarzyszyły romantycznym i wzniosłym chwilom: przekazywane były z pokolenia na pokolenie, stawały się świadkiem i symbolem ludzkich więzi i korzeni, ciągłości i historii.
Demi-parure - brosza i kolczyki z diamentami w dawnych szlifach ok. 8 ct., Francja II połowa XIX w. (Kolekcja Galerii).
Wartość historyczna, jednostkowość i precyzja wykonania, trwałość i niepowtarzalne piękno stanowią więc o unikatowości i ponadczasowości dawnej biżuterii. I przez to właśnie stanowi ona doskonałą inwestycję o niepodważalnej wartości.
Najistotniejsze czynniki wpływające na wartość i wycenę dawnej biżuterii oraz różnicujące ją od maszynowo produkowanych współczesnych wyrobów jubilerskich należałoby ustawić następująco:
1. Wartość artystyczna (projekt), sygnowanie wyrobu, autor projektu/wykonania, w jakiej pracowni powstał, jaką reprezentuje szkołę jubilerską, urzędowe punce probiercze z epoki.
2. Zastosowane techniki złotnicze, ich rzadkość, stopień trudności i wkład pracy złotnika, jakość wyrobu. Stan zachowania.
3. Epoka, w której biżuteria powstała.
4. Wartość użytych materiałów, czyli kamieni szlachetnych i kruszców.
Zawieszka z II połowy XIX w., Rosja, Petersburg, Holstrom August Wilhelm z pracowni Fabergé. (Kolekcja Galerii).
Warto zatem, żeby oryginalność i wartość dawnej biżuterii, szczególnie tej z diamentami i innymi cennymi kamieniami szlachetnymi, została potwierdzona certyfikatem. To istotne i ważne w kontekście zalewania rynku syntetycznymi bądź modyfikowanymi/poprawianymi diamentami, coraz lepszymi imitacjami i modyfikacjami kamieni kolorowych, jak i przeróbkami/kopiami dawnej biżuterii, a w szczególności - przedziwnymi kompilacjami elementów dawnych z nowymi. Wówczas biżuterię dawną z powodzeniem można traktować jako lokatę kapitału. Oferowane przeze mnie egzemplarze posiadają odpowiednie certyfikaty - kamieni, wyrobu, ocechowania i czasu powstania; ukończyłam kursy i warsztaty gemmologiczne oraz rzeczoznawstwa zarówno w zakresie wiedzy, identyfikacji i oceny diamentów, jak i kamieni kolorowych, ich imitacji, syntez i metod poprawiania organizowane przez Pracownię Gemmologiczną Jacka Ożdżeńskiego oraz Polskiego Towarzystwa Gemmologicznego, którego jestem rzeczoznawcą.
Niezależnie od tego, kamienie i wyroby są także certyfikowane i badane w Pracowni/Laboratorium Gemmologicznym Macieja Ożdżeńskiego.
Bransoleta z diamentami dawnego szlifu, naturalną perłą i emalią, Francja, ok. połowy XIX w. (Kolekcja Galerii).
Moja oferta biżuterii obejmuje okres od XVII w. do połowy XX w. – unikalne, bardzo rzadkie precjoza z epoki baroku, egzemplarze empire i biedermeier, XIX w. realizmu i historyzmu, secesji i art deco, a także retro stylu lat 40/50 tych XX w. Biżuteria wyjątkowa – z duszą i historią. Większość precjozów pochodzi z XIX i początku XX w. z terenów byłej monarchii austro-węgierskiej, zwłaszcza wiedeńskiej szkoły jubilerskiej, a także z Francji, Rosji, Anglii i Polski. Zachęcam Państwa do poczytania zakładki Epoki i style w biżuterii.
I jeszcze jedna ważna uwaga – biżuteria dawna pozbawiona oryginalnej szlachetnej patyny traci na wartości. Patyna czasu, na co zawsze zwracam szczególną uwagę, jest bezsprzecznie jej atutem i duszą. Szczególnie pięknie wygląda w biżuterii złoto-srebrnej, gdzie stwarza odpowiedni światłocień dla diamentowego blasku, świadczy o starości biżuterii, o jej losach, wielowiekowej historii, i tworzy ten szczególny urok biżuterii antykwarycznej, jej niewątpliwą duszę. Ja nigdy starej biżuterii nie poleruję, gdy to jest wymagane, przemywam i dezynfekuję.
Bransoleta i klipsy, Francja, ok. 1960 r., diamenty ok. 25,3 ct, rubiny ok. 21 ct, w tym w bransolecie ok. 4 ct rubin nietraktowany. (Kolekcja Galerii).
Stawiam na pasję i piękno, które nie przemija. Oferując biżuterię ponadczasową, unikalną i wartościową, chcę umożliwić Państwu tworzenie własnych, niepowtarzalnych kolekcji, w możliwie najlepszych cenach w stosunku do jej wartości i estymacji na polskim, jak i zagranicznym rynku antykwarycznym, a zwłaszcza w najlepszych stanach zachowania. Chcę się podzielić z Państwem swoją pasją, unikalnym pięknem, wiedzą i oddaniem. Pragnę stać się Państwa przewodnikiem po krainie piękna, dobrego smaku, co gwarantuje nie tylko ponad 15. letnie zajmowanie się tematem, ale i gruntowna znajomość rynku antykwarycznej biżuterii.