nowosci

Bransolety

Bransoleta złota z rozetami diamentowymi - kwiat lilii - w oryginalnym etui, ok. 1850 r.

Bransoleta złota z rozetami diamentowymi  - kwiat lilii - w oryginalnym etui, ok. 1850 r.

Cena:
Cena:
Cena: 18 500,00 zł

ZŁOTA BRANSOLETA Z DIAMENTAMI W  KIELICHU LILII - OK. 1850 R., 

W ORYGINALNYM ETUI - RARE

 

Szczególnie modnym motywem, niezwykle wdzięcznym i popularnym praktycznie przez cały XIX w., były kwiaty w mniej lub bardziej przetworzonej formie – ułożone w bukiety, rozmieszczone na gałązkach. W okresie realizmu/naturalizmu połowy XIX w., stylizacja ograniczona była do minimum, jak w tej bransolecie z motywem kwiatu lilii - (Fleur-de-lis).

 

Wierne przedstawienie  lisci, kwiatów, owoców, wężów, klamerek, sprzączek było nie lada wyzwaniem dla złotników w tamtych czasach. Używano złota  o różnej barwie, stosowano cyzelowanie, wielobarwną emalię.

W latach 50-tych XIX w. szczególnie modna była węzłowata brosza, zwłaszcza w Austrii i południowych Niemczech.  Tworzył nią węzeł  z cyzelowanych  połączonych wewnętrznie pierścieni, które przypominają precla – obwarzanka, a który to motyw, w jeszcze bardziej rozbudowanej formie, odnajdujemy w tej właśnie bransolecie.

 

Bransoleta wykonana w złocie próby 0,585 /ornament floralny pokryty dukatem 0,986/  w połowie XIX w., z początkiem  lat 50-tych, w nurcie realizmu - natury, motywów floralnych.

 

Zdobienie diamenty naturalne w historycznych szlifach rozety holenderskiej i brabanckiej, w kastowych oprawach, o wymiarach - 4,7 mm x 3,7 mm centralna,  pozostałe - 3,3 -2,8 mm.

Masa łączna  - 0,50 ct.  Biel H-I, czystość VS do SI, bardzo dobre parametry, co w przypadku XIX w. rozet nie zdarzało się często.

 

Technika - złoto dęte w pełnej plastyce formy, giętkiej linii całości, kwiat lilii, kielich i liście perfekcyjnie cyzelowane. Subtelna, kunsztownie wykonana oprawa diamentów, tu przedstawiających pręciki  kwiatowe w delikatnie rozchylonych płatkach lilii.

 

Masa bransolety - 20,700 grama, wymiary:  front mierzony pośrodku ornamentu - 3,5 cm,  następnie od 1,5 cm do 0,9 cm na tylnej obręczy. Owal - 5,1 cm x 4,4 cm;  jeśli miałaby być noszona na nadgarstku to na szczupłym, ale tego typu bransolety noszono parę cm powyżej, założone na rękawiczce.

 

Stan zachowania - doskonały, co w biżuterii wykonanej w takiej technice i formie jest niezwykle rzadkie, szczególnie zaś w takiej okazałej, trójwymiarowej konstrukcji całości jaką mamy w tej bransolecie. Miało na to wpływ także przechowywanie jej w oryginalnym etui.

Wszystkie rozety diamentowe oryginalne, bez wtórnych uzupełnień, zachowane wyśmienicie, bez uszkodzeń, skaz.

 

Etui skórzane, zdobione, wnętrze wyłożone kremowym jedwabiem i aksamitem, w bardzo dobrym, pięknym stanie.

 

Katalogowy, reprezentatywny przykład biżuterii nurtu realizmu z motywami kwiatowymi lat 50-tych XIX w., zachwycający nie tylko niepowtarzalną urodą, wdziękiem, unikalnym projektem całości, ale i majstersztykiem wykonania. Bransoleta emanuje nieprawdopodobnym kunsztem dawnego złotnictwa,  przy tak okazałej formie urzeka  delikatnością i kobiecością  - motyw lilii jest wysublimowany,  z charakterystycznym  subtelnym blaskiem diamentowych rozet.

 

Walor klasy muzealnej, jednostkowy, nadto w niezwykłym stanie zachowania, dedykuję szczególnie koneserom tematu, miłośnikom XIX w. historycznej biżuterii.

 

LILIA  to jeden z najbardziej wieloznacznych kwiatowych symboli. W chrześcijaństwie jest atrybutem Matki Boskiej, ale w innych kulturach była uosabiana z boginiami miłości, zwłaszcza miłości cielesnej, a także z płodnością. 

W Starożytnej Grecji była atrybutem bogiń Artemidy, Hery i Afrodyty. Grecy wierzyli, że powstała ona z mleka Hery. Z płodnością łączono lilię również w Egipcie i innych krajach Bliskiego Wschodu. Stanowiła tam popularny motyw dekoracyjny.

Lilia to również jeden z najważniejszych elementów symboliki chrześcijańskiej, pojawia się w scenie zwiastowania, w rękach Archanioła Gabriela. Jest utożsamiana z Matką Boską, a więc z niewinnością, czystością, dziewictwem i wszelkimi cnotami. Lilia jest również symbolem kościoła jako takiego. Pojawia się bardzo często w ikonografii w rękach świętych i męczenników jako oznaka ich czystości i niewinności. Bardzo ciekawe przedstawienie lilii w sztuce widzimy  na obrazie Memlinga Sąd Ostateczny. Jej kielich występuje tam jako odważnik na wadze grzechów ludzkich.

 

Bransoleta  z certyfikatem biegłego rzeczoznawcy jubilerskiego /eksperta diamentów i kamieni szlachetnych.