Archiwum Biżuterii
DEMI-PARURE: KOLCZYKI I BROSZA Z DIAMENTAMI STAREGO SZLIFU - ROZETAMI
BRABANCKIMI 0,80 CT I EMALIĄ, OK. 1840-50 r., w ORYGINALNYM ETUI
Kwiaty i rośliny to najbogatsze źródło odwołań symbolicznych wykorzystywanych przez wieki w jubilerstwie. Symbolika kwiatów to złożony i wdzięczny temat.
Szczególnie modnym motywem, niezwykle urokliwym i wdzięcznym, popularnym praktycznie przez cały XIX w., były kwiaty w mniej lub bardziej przetworzonej formie – ułożone w bukiety, rozmieszczone na gałązkach, przewiązane wstążkami.
Wierne przedstawienie lisci, kwiatów, owoców, gałązek, było nie lada wyzwaniem dla złotników w tamtych czasach. Używano złota o różnej barwie, stosowano cyzelowanie, wielobarwną emalię.
Około połowy XIX w. szczególnie modna była węzłowata brosza - tworzył nią węzeł z cyzelowanych połączonych wewnętrznie pierścieni, które przypominają precla – obwarzanka, a który to motyw, w jeszcze bardziej rozbudowanej, okazałej i realistycznej formie kwiatu, odnajdujemy w broszy tej parury.
W okresie realizmu/naturalizmu połowy XIX w. stylizacja ograniczona była do minimum, jak w tej kwiatowej demi-parure z motywem pięciopłatkowego kwiatu róży.
Róża - królowa kwiatów niesie ze sobą największe bogactwo znaczeń symbolicznych. Niezaprzeczalnie to kwiat wyjątkowy.
Według mitologii greckiej róże powstały w chwili, gdy Afrodyta zrodziła się z piany morskiej, a niektóre z nich zabarwiły się na czerwono, gdy bogini spiesząc do konającego Adonisa skaleczyła się cierniem róży w nogę. Rzymianie co roku obchodzili własne święto róż Rosalia.
Róża była także symbolem tajemnicy. Pięciopłatkowy kwiat róży wyobrażał wszechświat złożony z pięciu żywiołów (ogień, woda, ziemia, powietrze i eter) i niezmienne powtarzający się ruch kosmosu w kręgu wieczności, a zarazem pięcioramienną gwiazdę, pentagram - emblemat magii, czarów i tajemnic. Dlatego łacińskie wyrażenie sub rosa (pod różą) znaczyło „w dyskrecji, w zaufaniu, w sekrecie”.
W wieku XIX zaś róża to przede wszystkim symbol miłości.
Demi - parure z motywem pięciopłatkowego kwiatu róży jest katalogowym przykładem nurtu realizmu naturalistycznego lat 1840/50-tych XIX w. Komplet wykonany w złocie próby 0,585.
Czas powstania/pochodzenie - lata 1840/50., Niemcy - Pforzheim, Schwäbisch Gmünd lub Austro-Węgry.
Zdobienie - diamenty w szlifach historycznych - rozet brabanckich o masie łącznej 0,80 ct - w kolczykach ok. 4 mm, w broszy - ok. 6 mm. Biel I /Top crystal/, czystość SI.
Rozety w subtelnej, kunsztownie wykonanej oprawie zdobionej czarną emalią, prezentują urodę, blask i życie diamentu właściwe tylko dla tego szlifu.
Technika - repousse, cyzelunek; złoto dęte w pełnej plastyce formy, giętkiej linii całości, płatki róży, gałązki, podczepiane wisiorki w postaci pąków kwiatów i liście cyzelowane.
Masa kompletu - 19,270 grama. Wymiary - brosza - 4,5 cm x 3,5 cm, kolczyki - 3,5 cm długość x 2 cm szerokości.
Stan zachowania - piękny, zważywszy i na wiek /prawie 200 lat,/ jak i technikę wykonania w takiej formie całości - stan jest wyśmienity - kolczyków doskonały, broszy - na odwrociu u podstawy "precla" nieznaczne wgniecenie z frontu niewidoczne, bez znaczenia dla urody i klasy waloru. W idealnym stanie emalia i diamenty. Sprawne oryginalne zapięcia.
Etui skórzane zachowane w bardzo dobrym stanie - wnętrze w fiolecie - wyłożone aksamitem i jedwabiem.
Na szczególną uwagę, mającą decydujący wpływ na wartość antykwaryczną waloru, zasługuje fakt zachowania się parury w komplecie, bez przeróbek i w oryginalnym etui.