nowosci

Archiwum Biżuterii

Bransoleta złota ze szmaragdem w pięknej zieleni, motywem dłoni, winorośli i liry - połowa XIX w.

Bransoleta złota ze szmaragdem w pięknej zieleni, motywem dłoni, winorośli i liry - połowa XIX w.

sprzedany.png

BRANSOLETA ZŁOTA Z MOTYWEM DŁONI I LIRY

ZE SZMARAGDEM W PIĘKNEJ ZIELENI - POŁOWA XIX W.

 

Wywodzący się ze starożytnego Rzymu motyw dłoni stał się szczególnie modny w XIX w. biżuterii sentymentalnej wpisując się w symbolikę i bogactwo znaczeń różnorodnych form jubilerskich wyrażających przesłania miłości czy przyjaźni. Czy to dłonie splecione "rączka w rączkę" czy połączone węzłem zakochanych  - obręczami miłości -  czy dłoni ofiarującej określone uczucie,  motywy te, zwłaszcza w I połowie XIX wieku,  popularne  były przede wszystkim w bransoletach jako całych konstrukcjach w przypadku obręczy lub stanowiły element zapięcia w formach miękkich.

W II połowie XIX wieku bardzo modne stały się z kolei brosze - rzeźbione w kości, rzadziej w koralu,  z motywem dłoni przekazującym dosłownie określone emocje - ofiarowującą wierność jak w przypadku pnącz winorośli, obfitość czy miłość w postaci dłoni trzymającej bądź to wspomniane pnącza winorośli, winne grona czy kłosy zbóż.

 

Ta bransoleta jest dość rzadkim przykładem takiej symboliki,  prezentuje kompozycję antykizującą z motywem jednej dłoni trzymającej liść winorośli wpleciony w motyw liry. Liść zdobi szmaragd naturalny w pięknej zieleni - na żywo znacznie piękniejszej niż to oddają zdjęcia.

 

Czas powstania/pochodzenie - połowa XIX wieku, prawdopodobnie Austria.

Złoto próby 0,580, polerowane i matowione, dukatowane.

Technika/zdobienie - złoto dęte, pełna plastyka formy i zdobień listka. Grawerunek i cyzelowanie.

Kamienie - beryl naturalny - szmaragd w szlifie fasetowym o masie ok. 1 ct.

Forma szlifu  - stary owal o wymiarach 6,0 mm x 5,9 mm.

Czystość - dobra, barwa - piękna zieleń.

Dodatkowo - perła głębinowa, turkus, granat.

 

Masa bransolety - 14,870 grama.

Wymiary - dekoracyjny front bransolety ma ok. 2,5 cm szerokości  x 5 cm długości. Owal obręczy mierzony wewnątrz - 5,6 cm x 4,5 cm - na szczupły nadgarstek.

Stan zachowania - bardzo dobry, wyjątkowo piękny zważywszy na tak delikatną i niezwykłą kompozycję. Konstrukcja bez ubytków czy uszkodzeń, szmaragd z widocznymi pod lupą przytarciami na krawędziach faset.

 

Unikalna historyczna perełeczka zachwycająca oryginalnością i urokiem formy, jak i pięknem pracy jubilerskiej. Szczególnie zaś urzeka podkreślana przeze mnie uroda szmaragdu - zieleni najpiękniejszej, doskonale wyeksponowanej nie tylko poprzez plastyczną formę listka, ale i dukatowane złoto.

Jednostkowy egzemplarz pełen magii i czaru zdecydowanie, z przesłaniem  ponadczasowym  - jak to zawsze bywa w dawnej biżuterii.

 

LIRA  - symbol sztuki, artyzmu i klasycznego piękna.


Jako instrument bogów i muz -  tańca Terpsychory i poezji miłosnej Erato - lira symbolizuje pieśń, muzykę i taniec, ale i harmonię, miłość i  przyjaźń, lirykę i mądrość. Stąd był to tak popularny motyw w biżuterii wyrażającej emocje i uczucia.

Słowo liryka z greckiego lyrikós odnosi się właśnie do liry.

 

Smaragdos, smaragdus, esmerald, smarati...Kamień bogini Izydy.

Największym powodzeniem szmaragdy cieszyły się w czasach Kleopatry, która miała ich ogromne kolekcje. Uważane były wtedy za klejnot Izydy, matki bogów, opiekującej się kobietami. Szmaragdowe amulety przyszłe matki wkładały do kolebki swych dzieci. Wielbicielem szmaragdów był również Aleksander Macedoński. W starożytnym Rzymie szmaragd przypisywany był bogini Wenus i uważany za atrybut miłości, zaś w połączeniu z diamentami nabiera jeszcze większej mocy.

Słynny zaręczynowy pierścionek w formie węża ofiarowany Królowej Wiktorii przez księcia Alberta zdobił  szmaragd. Hindusi właśnie szmaragd uważają za potężnie ochronny amulet życia, na najwyższym poziomie świadomości.

 

Zakup z certyfikatem biegłego rzeczoznawcy jubilerskiego/gemmologa/eksperta diamentów i kamieni szlachetnych.

 

Sposoby płatności | Koszty wysyłki | Zwroty