Archiwum Biżuterii
WISIOR NEORENESANSOWY - II POŁOWA XIX W. NIEMCY
SREBRO, EMALIA, DIAMENTY, RUBINY I SZMARAGDY
MOTYW TERPSICHORE
II połowa XIX w. w biżuterii obfituje w style historyczne, wśród których neorenesans zajmuje miejsce szczególne.
Największe znaczenie odegrał w Niemczech - na fali ówczesnych wydarzeń historycznych - stając się stylem narodowym.
Już koło połowy XIX w. neorenesans modny staje się w Anglii /znana londyńska firma jubilerska 'Bridge and Rundell' wzorowała swe wyroby na szkicach ozdób Hansa Holbeina niemieckiego malarza, grafika okresu renesannsu, projektanta wyrobów złotniczych/. Kiedy zaś szkice ozdób Holbeina opublikowano, ich oddziaływanie i znaczenie było zdecydowanie największe właśnie w Niemczech i Austrii niż w pozostałych krajach. Istotną rolę odegrał tam jedynie Carlo Giuliano /były współpracownik Castellaniego/, wytwarzając ozdoby w klasyczno-antycznym stylu i w formach z 16. wieku.
Szczególnie piękne prace figuralne w tym stylu wykonywał Karl Wagner /niemiecki złotnik tworzący w Paryżu, we Francji ponownie wprowadził zapomniane już niello/, jak i jego uczeń Froment-Meurice, znany z romantycznie obramowanych koncepcji figuralnych, wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych wystawach. Neorenesans francuski rozwijał się wspaniale, brosze czy wisiory zawsze zdobiły motywy figuralne, wielobarwna emalia, były również bogato zdobione w roccaille i ornamenty architektoniczne.
Złotnicy niemieccy nie tylko studiowali oryginalne ozdoby z XVI wieku, ale i wzorowali się na ozdobach namalowanych na obrazach znanych artystów z tamtych czasów - Holbeina, Durera, czy Mignot.
Styl neorenesansu zbiegł się tutaj z dążeniem do powstania niemieckiej jedności, domagano się wtedy stylu wzmacniającego niemiecką tożsamość, i takich wzorów - także w biżuterii- szukano właśnie w XVI stuleciu.
To właśnie interesy narodowe od początku odgrywały decydującą rolę w tworzeniu się i rozwoju niemieckiego neorenesansu.
Niezwykłej urody jest duża renesansowa kolia księżniczki Vicky, późniejszej cesarzowej Friedrich.
Ostatecznie neorenesans opanował tworczość artystyczną w Niemczech w latach 70-80-tych XIX wieku, z którego to okresu pochodzi prezentowany wisior.
Wisior wykonany w srebrze próby 0,800.
Czas powstania/pochodzenie - II połowa XIX w., lata 1870-80., Niemcy.
Prezentuję na jednym ze zdjęć wisior w tej samej formie i zdobieniu - kat. nr 252 a,b str. 245, Brigitte Marquardt.
Zdobienie - emalia wielobarwna, także na giloszu, złocenia, niello, rubiny, szmaragdy, diamenty naturalne /0,18 ct/. Wszystkie kamienie w szlifach tablicowych /charakterystycznych dla XVI wieku/, jak i typowych dla biżuterii z tego okresu oprawach kamieni.
Perły naturalne głębinowe - baroczki.
Pełnoplastyczna forma całości kompozycji, antykizujący figuralny motyw Terpsychory, /w mitologii greckiej muza tańca, jedna z dziewięciu muz olimpijskich, przedstawiana zawsze w tanecznej pozie z lirą./
Roccaille, motyw putto, antykizująca ornamentyka architektoniczna. Grawerunek, cyzelowanie.
Konstrukcja mocowana na czterech sztyftach.
Zwracam uwagę na mistrzowsko dekorowane i opracowane odwrocie wisiora.
Masa wisiora - 20,940 grama.
Wymiary - długość 7,5 cm, szerokość - 4 cm.
Stan zachowania - zasługuje na szczególne podkreślenie w kontekście formy i zdobień wisiora - jest bardzo dobry, bez napraw czy ingerencji, kompletny, dobrze zachowana emalia.
Egzemplarz historyczny w formie i stylu bardzo rzadko spotykanym, szczególnie w kompozycji figuralnej, jak i tak bogatej ornamentyce i niezwykłym kunszcie wykonania. Unique dla koneserów tematu.
Zdjęcia nie oddają precyzji zdobień i plastyki całości, co podkreślam szczególnie.
Zakup z certyfikatem biegłego rzeczoznawcy jubilerskiego/gemmologa/eksperta diamentów i kamieni szlachetnych.
Sposoby płatności | Koszty wysyłki | Zwroty